Wat maakt een educatief programma of product succesvol? Dit is een vraag die mij in mijn werk altijd bezig houdt. Ik heb hierbij een theorie en werkwijze die ik vrijwel altijd toepas (ik schreef er zelfs een klein handzaam boekje over).
De educatieve waarde
De hoeveelheid kennis die wordt overgedragen aan de leerling. Zowel mondeling, als in tekst en beeld.
De interactieve waarde
De mate waarin de leerlingen actief betrokken worden bij de inhoud van het programma.
De entertainment waarde
De mate waarin de leerlingen het programma als plezierig en leuk ervaren.
In een kwalitatief hoogwaardig educatief programma of product zijn deze waarden goed in balans. Er ontstaat dan een positief leerklimaat waarin de leeropbrengst op zijn hoogst is. Schiet de balans te veel naar één kant door dan zal dit voor de andere waarden gevolgen hebben. Bij een programma waarbij de nadruk heel erg op kennisoverdracht ligt (educatieve waarde), loop je bijvoorbeeld al snel het risico dat het te saai wordt of dat er te veel informatie voor de leerlingen is. Hierdoor nemen ze niets meer op of wordt de stof door gebrek aan interactie niet eigen. Door deze formule steeds toe te passen en te verfijnen merk ik dat de educatieve producten die ik maak erg succesvol zijn en goed landen bij de doelgroep.